Hoe toerskiën soms in een nachtmerrie verandert
- Marco-Paul Breijer
Hoe voorkom je blaren en pijnlijke voeten?
In de alpenlanden is toerskiën al lange tijd een populaire bezigheid. Variërend van echte race wedstrijden met ultralichte schoenen en ski’s tot en met de mensen die na hun werk, bij wijze van ‘workout’, naar boven ‘hiken’ en naar beneden skiën. En alles daar tussen in. Toerskiën geldt als een groeimarkt en bijna alle skimerken proberen een graantje mee te pikken.
Ook steeds meer Nederlanders ontdekken het toerskiën. Enerzijds in de vorm van het zogenaamde allmountain skiën (d.w.z. het laatste stuk naar de top klimmen en voornamelijk off piste naar beneden) tot het maken van tochten van hut naar hut. Dat laatste is eigenlijk de ‘oervorm’. Meer over toerskiën vind je hier: https://www.toerskien.org/.
Toerschoenen
Zoals het ‘hoort’ heeft elke categorie zijn eigen materiaal. Zo ook het toerskiën. De toerskischoen is voornamelijk heel licht (elke gram die je mee naar boven moet zeulen is er één). Toerschoenen kenmerken zich ook door het gebruik van de zogenaamde pin- of tech-binding. Deze ultralichte binding laat de toer- of allmountain skiër zijn hiel vrij omhoog bewegen. De toerskiër kan dus een ‘lopende’ beweging maken. En met deze beweging begint voor veel toerskiërs de ellende…
Problemen in de toerschoenen
Of het nou komt doordat bijna alle gerenommeerde toerschoenen uit Italië komen of dat iemand bij Dynafit (de grondlegger van de moderne toerschoen) bedacht heeft dat een toerskischoen smal moet zijn, weet ik niet maar veel mensen ervaren een toerschoen als te smal. Als reactie daarop worden toerschoenen vaak te groot gekocht. Dit is één van de oorzaken van de problemen die we verderop bespreken. Maar laten we eerst eens kijken hoe je de juiste maat vindt…
Shell-fit
Om de juiste maat skischoen te vinden gebruiken wij de shell-fit methode. In het kort: haal de binnenschoen uit de skischoen. Zet je blote voet in de schaal, schuif naar voren en zorg dat je met je langste teen licht de voorkant raakt (toucheert). Nu moet je plm. 2 tot 2,5 cm ruimte hebben tussen je hiel en de achterkant van de schaal. Deze 2,5 cm is voor toerskischoenen. Voor normale skischoenen of wedstrijdskischoenen gelden weer andere waarden.
Deze 2 tot 2,5 cm voor toerschoenen is cruciaal. Mocht de toerschoen bij deze lengtemaat te smal zijn dan zal de bootfitter hem breder moeten maken. Dit heeft alles te maken met het meest voorkomende probleem in het toeren:
Het meest voorkomende probleem: blaren onder het binnenste enkelbot
De foto’s die we vaak van toerskiërs onder ogen krijgen zijn niet mals. Flinke blaren, meestal gescheurd en tot bloedens toe. Er is echter altijd één overeenkomst: het gaat altijd om de plek net onder het binnenste enkelbot. In medische termen: onder de mediale malleolus.
Een van de belangrijkste boosdoeners is de maat. Zoals ik hierboven schreef, de shell-fit moet zo rond de 2 à 2,5 centimeter liggen. Is de schoen te groot dan is er teveel ruimte bij de hiel. Skiënd afdalen gaat nog wel maar stijgen kan ten kan gevolge van wrijving echt een nachtmerrie worden. Zeker in het voorjaar als de temperaturen hoger zijn.
De goede maat schoen, veel toer-ervaring en toch blaren op de enkel…
Toch komen de blaren op de binnenkant van de enkel ook voor bij mensen met de juiste maat schoenen en veel ervaring in het toeren. Soms helpen ook Compeed pleisters, verband, of tape niet.
Problemen kunnen ook ontstaan bij toerskiën door de kanteling van de achtervoet ten opzichte van de voorvoet. Dit wordt ook wel ‘voorvoetvarus’ genoemd. Door de loopbeweging tijdens het stijgen zal in de afzetfase de achtervoet naar binnen kantelen. De binnenkant van de enkel zal onevenredig veel druk te verwerken krijgen en ten gevolge van deze loopbeweging ontstaat er wrijving met blaren tot gevolg.
Om deze ‘voorvoetvarus’ problematiek op te lossen is het noodzakelijk dat u naar ons toe komt. Wij zullen enkele metingen uitvoeren en correcties aanbrengen. Dit kunnen correcties zijn in de skischoen maar ook in de vorm van een steunzool, afhankelijk van de ernst van de klachten.